Sté výročie prvých letov nad súčasnou Terasou

31. október 2013

Na mieste bývalého vojenského cvičiska a v lokalite Hliník, terajší Lunik I, rodák z Békešskej Čaby, pilot a konštruktér ANDREJ  KVASZ (1883 - 1974) dňa  3. novembra  1913  predviedol na leteckom dni  ukážky svojho lietadla  typu Kvasz - V. 

Starosta mestskej časti Košice - Západ  Rudolf Bauer a predseda košickej pobočky slovenského leteckého zväzu Ladislav Virág za prítomnosti hostí pri 100. výročí tejto udalosti  odhalili včera pamätnú tabuľu umiestnenú na budove Átrium klubu v Zuzkinom parku.

ANDREJ  KVASZ 
sa narodil 21.2. 1883 v Békešskej Čabe v rodine dolnozemských Slovákov, ktorí sa prisťahovali  z malohontského Vrbovca. Po skončení ľudovej školy sa prihlásil do učenia na Priemyselnú školu v Budapešti. Ukončil ju ako mechanik.
 
Po presťahovaní rodiny do Budapešti jeho otec založil pre svojich synov dielňu na opravu bicyklov a motocyklov, kde sa stal ako 25-ročný majstrom.  V roku  1909 tu zhliadol  vystúpenie známeho francúzskeho  konštruktéra Louisa Blériota. Bol to určujúci medzník v jeho živote, rovnako ako stretnutie s inžinierom Aladárom Zsélyim pochádzajúcim z obce Čeláry vo veľkokrtíšskom okrese, nadšencom motorového lietadla a jeho mecenášom. V roku 1910 zalietavali spolu ich prvý aeroplán.

Prvé dve vlastné lietadlá Andrej Kvasz  zkonštruoval  v rokoch 1910-1911. Bol už považovaný za jedného z najúspešnejších a najpopulárnejších aviatikov vtedajšieho Rakúsko - Uhorska. V novembri 1911 vystupoval v Szentesi pred 40-tisícovým obecenstvom.  V roku 1912 uskutočnil 23 vydarených vystúpení v 19 mestách dolného Uhorska. V roku 1913 zložil pilotné skúšky pre získanie preukazu diplomovaného pilota.
 
O jeho leteckom mítingu v Košiciach konanom 3. novembra 1913 obšírne písala druhý deň miestna tlač. Po vytlačení  zvedavcov zo štartovacej plochy policajtmi vykonal prvý let vo výške 20-tich metrov.  Potom zosadol a opäť vyletel až do výšky 50-tich metrov. V tejto výške sa vznášal nad cvičiskom úspešne aj po tretí krát.  Posmelený odozvou obecenstva  vyhlásil, že hľadá odvážlivca na štvrtý let, avšak po napomenutí pilota policajtom sa našlo len kompromisné riešenie - mladého dobrovoľníka s kučeravými vlasmi previezol  prevažne iba po zemi. V Košiciach vystupoval so svojim lietadlom Kvasz - V.

Ďalšie letecké ukážky na  území budúceho Slovensku v roku 1913 absolvoval v Ružomberku, Poprade, Kežmarku, Levoči, Spišskej Novej Vsi, Bardejove, Topolčanoch, Banskej Bystrici, Brezne a v Prievidzi.

V roku 1914 uskutočnil Andrej Kvasz samostatne turné po Západnom Slovensku so svojim novopostaveným lietadlom Kvasz VI, a  to v Trnave, Hlohovci, Nitre, Leviciach, v Trenčíne  a v Piešťanoch.

Prvá svetová vojna a jej udalosti ho zaviedli na Východný front, kde bol činný ako vojenský pilot. Niektoré z jeho strojov boli vojskom použité na letecký prieskum.

V roku 1953 obdržal od Medzinárodnej leteckej federácie (FAI) cenný diplom Paula Tissandiera. V roku 1964 navštívil Trenčín a absolvoval ako pasažier svoj posledný let na území Slovenska v aerotaxi typu L-200 Morava.

V januári 1974 sa skončila jeho pozemská púť vo veku úctyhodných  90 rokov. V Trenčíne na priečelí Trenčianskej univerzity mu bola v októbri 2001 miestnymi orgánmi v súčinnosti so Slovenským leteckým zväzom gen. M.R. Štefánika odhalená pamätná tabuľa.

Mestská časť Košice - Západ si pripomenula 100. výročie prvého letu nad jej územím odhalením  pamätnej tabule Andrejovi Kvaszovi v symbolickom  význame jej umiestnenia - vedľa pamätnej tabule architektovi Bertholdovi Hörnungovi, odhalenej v roku 2012 pri 50. výročí od začiatku výstavby sídliska Nové Mesto na území bývalého vojenského cvičiska, dnešnej Terasy.